پرش لینک ها
مشاوره تلفنی

نحوه کار گیت فروشگاهی

امروزه در فروشگاه‌های مختلف، چه بزرگ و چه کوچک، استفاده از سیستم‌های ضد سرقت و دزدگیر و گیت‌های فروشگاهی، امری معمول و رایج است. استفاده از گیت فروشگاهی سبب سهولت در کنترل و جلوگیری از سرقت اجناس و کالاهای فروشگاه می‌شود و از طرف دیگر این امکان را به صاحبان فروشگاه‌ها می‌دهد که بر وسعت فروشگاه خود بیفزایند. علاوه بر این‌ها استفاده از گیت فروشگاهی به چک و کنترل موجودی اجناس و کالاها و میزان فروش روزانه و ماهانه آن‌ها، کمک می‌کند. حالا این سؤال پیش می‌آید که نحوه کار گیت فروشگاهی چگونه است؟ ما در این مقاله از فروشگاه اینترنتی چشم سوم تلاش می‌کنیم با معرفی گیت فرودگاهی و انواع آن، سؤال درمورد نحوه کار گیت فروشگاهی را پاسخ دهیم. با ما همراه باشید تا هم با گیت فروشگاهی آشنا شوید و هم با نحوه کار گیت فروشگاهی آشنا شوید.

گیت فروشگاهی چیست؟

گیت فروشگاهی به سیستم‌های نظارت الکترونیکی بر کالاها و اجناس (EAS) Electronic article surveillance گفته می‌شود که در فروشگاه‌ها از دستبرد به اجناس و کالاها پیشگیری می‌کنند. گیت‌های فروشگاهی طوری طراحی شده‌اند که اگر افراد جنس یا کالایی را بدون پرداخت هزینه بخواهد از فروشگاه خارج کند، صدای آژیر یا بوق گیت فروشگاهی بلند می‌شود. مجموعاً گیت فروشگاهی با داشتن آنتن‌های گیرنده و فرستنده سیگنال، از اجناس داخل فروشگاه حفاظت می‌کند و از دستبرد به کالاهای فروشگاه جلوگیری می‌کند.

اجزای تشکیل‌دهنده گیت فروشگاهی

روی اجناس و کالاهای فروشگاهی، قطعه یا برچسبی نصب شده است که از اگر غیرفعال نشوند، به سیستم دزدگیر گیت فروشگاهی سیگنال می‌دهند که هزینه این کالا پرداخت نشده و بدون پرداخت هزینه از محوطه فروشگاهی خارج می‌شود. به این قطعه‌ها و برچسب‌ها به ترتیب تگ و لیبل دزدگیر گیرت فروشگاهی هستند.

گیت دزدگیر و لیبل دزدگیر و نحوه کارکردشان

گیت فروشگاهی متشکل از دو بخش است:

  • آنتن‌های گیت فروشگاهی
  • تگ و لیبل دزدگیر گیت فروشگاهی

آنتن یا پایه گیت فروشگاهی معمولاً در ورودی و خروجی فروشگاه قرار می‌گیرند که سیگنال‌هایشان با فرکانس خاصی در محدوده ۸/۱ متر الی ۵/۲ متری دریافت و ارسال می‌کنند. تگ و لیبل دزدگیر نیز داخل یا روی کالاها چسبانده می‌شود. وقتی یکی از کالاهای فروشگاه که هزینه آن پرداخت نشده و تگ یا لیبلش غیرفعال نشده است از فضای رادیویی بین آنتن‌ها رد می‌شود، آن کالا به‌وسیله فرکانس تگ یا لیبل خود شناسایی شده و صدای آژیر سیستم دزدگیر و گیت فروشگاهی بلند می‌شود. به همین منظور متصدیان و صندوق‌داران فروشگاه کالاهایی را که هزینه‌شان را دریافت می‌کنند، تگ یا لیبلشان را غیرفعال کرده و در صورت امکان ازروی کالا برمی‌دارند؛ این‌گونه دیگر صدای آژیر سیستم دزدگیر و گیت فروشگاهی بی‌مورد بلند نمی‌شود.

نحوه کار گیت فروشگاهی

نحوه کار گیت فروشگاهی برای کسانی که می‌خواهند از دزدگیر و گیت فروشگاهی استفاده کنند، خیلی مهم است؛ چون می‌خواهند نقاط ضعف و قوت گیت‌های فروشگاهی را با یکدیگر مقایسه کنند. وقتی که کالا یا اجناس یک فروشگاه خیلی کوچک یا از جنس فلز و یا دارای بسته‌بندی متالایز باشد، در چسباندن تگ و لیبل دزدگیر مشکل جدی ایجاد می‌شود؛ چون چسباندن تگ و لیبل روی این کالاها و اجناس کار خیلی سختی است. بااین‌وجود چسباندن تگ و لیبل دزدگیر موضوعی غیرقابل‌چشم‌پوشی است و این میزان اهمیت استفاده از گیت فروشگاهی و چسباندن تگ و لیبل دزدگیر را برای صاحبان فروشگاه‌های نشان می‌دهد.

به‌طورکلی نحوه کار گیت فروشگاهی، متفاوت از نحوه کار گیت‌های معمولی است. اساساً نحوه کار گیت فروشگاهی این‌گونه است که تگ یا لیبل دزدگیر روی کالاها و اجناس چسبانده می‌شود و وقتی هزینه کالاها پرداخت شد به‌وسیله دستگاه جداکننده‌ای که در سیستم گیت فروشگاهی وجود دارد، این تگ و لیبل جدا و غیرفعال می‌شود. در غیر این صورت هنگام خروج کالا از فروشگاه به دلیل وجود گیت فروشگاهی در خروجی فروشگاه، آژیر دزدگیر فروشگاه به صدا درمی‌آید.

گیت فروشگاهی نرم و سخت

گیت‌های فروشگاهی دو دسته‌اند:

گیت فروشگاهی نرم و منعطف که انعطاف آن به‌خاطر استفاده از لیبل است. لیبل به‌صورت برچسب و منعطف است که حتماً در هنگام خروج باید به‌وسیله دستگاه خنثی‌کننده لیبل، باید غیرفعال شود.

گیت فروشگاهی سخت که سختی آن به‌خاطر تگ دزدگیر سخت آن است که معمولاً از جنس پلاستیک و مگنتی است. این تگ دزدگیر باید در هنگام خروج کالا از فروشگاه، از کالا جدا شود. تگ‌ها به بسیار مستحکم هستند و بدون دستگاه جداکننده تگ از اجناس جدا نمی‌شوند.

نحوه استفاده از گیت فروشگاهی

گیت‌های فروشگاهی برحسب سیستم و شرایط خاص خود، روی خروج اجناسی که تگ و لیبل دزدگیر خورده باشند، حساس هستند. براین‌اساس مدیر فروشگاه باید از لیبل و تگ داشتن همه کالاهای فروشگاه مطمئن شود؛ زیرا گیت فروشگاهی روی کالاهایی که تگ و لیبل دزدگیر نداشته باشند، هیچ حساسیتی ندارد و واکنشی نسبت به خروج کالاهای بدون لیبل و تگ دزدگیر نشان نخواهد داد.

شرایط مناسب نگهداری و خدمات گیت فروشگاهی

  • گیت فروشگاهی را باید از شرکت‌های معتبر و متعهد خریداری کرد، چون گیت‌های فروشگاهی، وسایل الکترونیکی هستند و با داشتن قطعات حساسی چون سنسورها و گیرنده و فرستنده‌ها، نیاز به خدمات پس از فروش دارند.
  • برای گیت‌های فروشگاهی باید از منبع تغذیه مستقیم و یا عاری از دستگاه‌های نویزدار همچون دستگاه کارت‌خوان و… استفاده کرد.
  • آنتن گیت‌های فروشگاهی را باید از تماس آب و گردوخاک دور نگه داشت تا به برد و قطعات الکترونیکی آن آسیب نرسد.
  • باید از ضربه خورد به همه قسمت‌های گیت فروشگاهی جلوگیری کرد.
  • از جابه‌جایی در مکان و تغییر در تنظیمات آنت گیت‌های فروشگاهی بدون هماهنگی تکنسین شرکت آن گیت باید خودداری کرد.

شرایط مناسب نصب لیبل دزدگیر

به دلیل حساس بودن لیبل دزدگیر باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • ازآنجاکه لیبل دزدگیر را با دستگاه خنثی‌کننده لیبل غیرفعال می‌شود، رول لیبل‌های دزدگیر را دور از دستگاه خنثی‌کننده نگه دارید تا همه لیبل‌ها خنثی یا ضعیف نشوند.
  • شرایط مناسب نصب لیبل دزدگیر این است که لیبل صاف و بدون خمیدگی به کالای موردنظر الصاق شده باشد.
  • مدارهای الکترونیکی لیبل دزدگیر در صوت خمیدگی یا شکستگی، از کار می‌افتد یا ضعیف می‌شود.

ممکن است برخی از مراجعه‌کنندگان به فروشگاه برای دستبرد زدن، تلاش کنند لیبل را از روی کالا کنده و از فروشگاه خارج کنند؛ بنابراین لیبل را باید به شکل کامل و درست روی کالای موردنظر چسباند.

یک دیدگاه بگذارید