پرش لینک ها
مشاوره تلفنی

معرفی کامل گیت فروشگاهی

در گذشته سیستم فروشگاهی و نحوه خرید بسیار ساده اما دشوار بود. مثلاً برای خرید یک بیسکوییت به یک خواربارفروشی که در محل زندگی ما بود و اغلب کوچک بود، مراجعه می‌کردیم و بیسکویتمان را می‌خریدیم. این خرید به دلیل کوچک بودن فضای خواربارفروشی، محدودیت‌هایی از قبیل کوچک بودن فضا و کمبود تنوع بیسکویت‌ها در آن فضای کوچک روبرو بود. با گذشت زمان و بزرگ‌شدن خواربارفروشی‌ها به سوپرمارکت‌ها، هایپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای آن محدودیت‌های قبلی برطرف شدند؛ اما یک معضل اساسی به برای صاحبان فروشگاه‌ها ایجاد شد. این معضل کنترل و تأمین امنیت فروشگاه و اجناس داخل فروشگاه بود. بر اساس همین معضل، سیستم‌های امنیتی و گیت‌ها ساخته شدند. این گیت‌ها که از ورودی تا خروجی فروشگاه‌ها را کنترل می‌کنند، هم دغدغه تأمین امنیت اجناس و کالاهای صاحبان فروشگاه‌ها را برطرف کردند و هم دغدغه خریداران درمورد تنوع اجناس و فضای کافی فروشگاه‌ها را پوشش دادند. در این مقاله از فروشگاه اینترنتی چشم سوم سعی خواهیم کرد گیت فروشگاهی را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

گیت فروشگاهی چیست؟

سیستم‌های نظارت بر کالاهای الکترونیکی (EAS) Electronic article surveillance به جلوگیری از سرقت در فروشگاه‌ها کمک می‌کنند، به این سیستم‌ها گیت فروشگاهی گفته می‌شود. اگر تابه‌حال به فروشگاهی رفته باشید و هنگام خروج شخصی صدای زنگ را شنیده باشید، سیستم گیت فروشگاهی را در عمل دیده‌اید. این سیستم به‌گونه‌ای طراحی شده است که اقلام پرداخت نشده را در جیب یا کیف افراد هنگام خروج از فروشگاه شناسایی می‌کند. معمولاً از دو جزء تشکیل شده است: آنتن‌های گیت و تگ‌ها یا لیبل‌های گیت فروشگاهی. اگرچه این نوع راه‌حل‌ها باید دزدان فروشگاه‌ها را متوقف کنند، اما برای صاحبان فروشگاه‌ها مهم است که مانعی برای مشتریان ایجاد نکنند.

آنتن‌های گیت فروشگاهی که گاهی به آن‌ها پایه‌ها نیز گفته می‌شود، معمولاً در ورودی فروشگاه‌ها نصب می‌شوند. از سوی دیگر، تگ‌ها و لیبل‌های گیت برای محافظت به کالا متصل می‌شوند. آنتن‌های گیت سیگنال‌ها را با فرکانس خاصی، معمولاً در محدوده‌ای بین ۱۸۰ سانتی‌متری تا ۵/۲ متری ارسال و دریافت می‌کنند. هنگامی که یک تگ یا لیبل گیت فروشگاهی در فضای بین آنتن‌ها عبور می‌کند، شناسایی می‌شود و زنگ فروشگاه فعال می‌شود. برای جلوگیری از آلارم‌های غیرضروری، صندوق‌داران فروشگاه تگ‌ها و لیبل‌ها را در محل خرید حذف یا غیرفعال می‌کنند.

انواع گیت فروشگاهی (EAS)

گیت فروشگاهی در سال ۱۹۶۶ توسط مخترع آمریکایی آرتور میناسی اختراع شد. از آن زمان، فناوری گیت‌ها تکامل یافته است و انواع مختلفی از آن آمده و رفته است. دو نوع از متداول‌ترین آن‌ها که امروزه به طور گسترده مورداستفاده قرار می‌گیرند، گیت‌های AM (آکوستو مغناطیسی acousto-magnetic) و گیت‌های RF (فرکانس رادیویی radio frequency) هستند.

بحث فنی عمیق در مورد تفاوت‌های بین دو نوع گیت خارج از محدوده این مقاله است، بنابراین ما فقط به تفاوت‌های اساسی که برای صاحبان فروشگاه‌ها اهمیت دارد می‌پردازیم. گیت‌های AM در فرکانس ۵۸ کیلوهرتزی کار می‌کنند، درحالی‌که گیت‌های RF در فرکانس ۲/۸ مگاهرتزی کار می‌کنند. از نظر ظاهری آنها بسیار شبیه هم هستند و برای افراد ناآشنا و غیرمتخصص، یکسان به نظر می‌رسند.

مهم‌ترین چیزی که باید بدانید این است که تگ‌های گیت فروشگاهی فقط با نوع سیستمی که برای آن طراحی شده‌اند کار می‌کنند. این بدان معنی است که گیت‌های AM فقط می‌توانند تگ‌های AM را شناسایی کنند و گیت‌های RF فقط می‌توانند تگ‌های RF را شناسایی کنند. فرقی نمی‌کند که تگ‌ها و لیبل‌های موجود در فروشگاه از تولیدکنندگان مختلف باشند یا نه فقط مهم است که آنها روی یک فرکانس کار کنند (AM یا RF).

یک فروشگاه زنجیره‌ای معمولاً دارای فناوری AM یا RF در همه فروشگاه‌های خود است و به‌ندرت هر دو را خواهد داشت. این کار برای ساده کردن عملیات و عدم اختلاط تصادفی و ارسال برچسب‌های اشتباه به فروشگاه انجام می‌شود.

نصب گیت‌های فروشگاهی AM برای هر کاربری بسیار آسان است. این نوع گیت‌ها قابل‌اعتماد و مقاوم در برابر تداخل رادیویی یا مغناطیسی هستند. این گیت‌ها در میان انواع فروشگاه‌ها، به‌ویژه فروشگاه‌های پوشاک محبوب هستند. طیف گسترده‌ای از تگ‌های EAS وجود دارد که با گیت‌های AM برای انواع کالاها کار می‌کنند. یکی از اشکالات گیت‌های AM این است که لیبل‌های نازک کاغذی برای آنها در دسترس نیست. لیبل AM کمی ضخیم‌تر است و انعطاف‌پذیر نیست، بنابراین برای بسته‌بندی مواد غذایی و سایر کالاهایی که به یک برچسب ساده نیاز است، مناسب نیست.

از طرف دیگر گیت‌های RF کمی حساس‌تر هستند و نیاز به نصب متخصص دارند. اگر به‌درستی تنظیم نشده باشند در معرض هشدارهای اشتباه خواهند بود. بااین‌حال، باید گفت که یک گیت RF خوش‌ساخت و تنظیم شده به‌اندازه یک گیت AM مؤثر است. بزرگ‌ترین مزیت گیت‌های RF این است که با برچسب‌های بسیار نازک EAS کار می‌کنند، بنابراین برای فروشگاه‌های مواد غذایی، فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی یا سایر فروشگاه‌های بزرگ که کالاهایی را می‌فروشند که برچسب پلاستیکی EAS برای آن‌ها خیلی حجیم است، انتخابی عالی هستند.

نوع سومی از گیت EAS وجود دارد که قبلاً به آن اشاره نکردیم. به آن RFID می‌گویند که مخفف radio frequency identification (شناسایی فرکانس رادیویی) است. هدف اصلی و بزرگ‌ترین مزیت گیت RFID شناسایی محصول خاصی است که از کنار آنتن‌ها عبور می‌کند. به‌عنوان‌مثال، درحالی‌که سیستم‌های AM و RF فقط تشخیص می‌دهند که یک تگ یا لیبل EAS به‌تازگی از آن عبور کرده است، یک گیت RFID می‌تواند تشخیص دهد که تگ یا لیبل به شلوار جین Levi’s، آبی تیره، سایز ۳۴ چسبیده است. به‌عبارت‌دیگر، یک تگ یا لیبل RFID حاوی برخی از اطلاعات شناسایی است که به سیستم اجازه می‌دهد بداند چه چیزی از فروشگاه خارج می‌شود.

تگ و لیبل گیت فروشگاهی و انواع اساسی آن‌ها

تگ دستگاه کوچکی است که از پلاستیک ساخته شده است که به کالای محافظت شده متصل است.

لیبل یک برچسب کاغذی یا یک نوار پلاستیکی بسیار نازک با مدار EAS پنهان در داخل آن است که مانند هر لیبل دیگری روی کالا چسبانده شده است.

تگ‌های گیت فروشگاهی به شکل فاکتورهای مختلفی وجود دارند. مختص گیت AM یا گیت RF بودن یک برچسب خاص گاهی اوقات غیرممکن است که فقط با نگاه‌کردن به آن مشخص شود؛ زیرا آنها اغلب یکسان به نظر می‌رسند.

از نظر ویژگی، انواع مختلفی در بین تگ‌ها وجود دارد. برخی ساده هستند و فقط هنگام عبور از بین آنتن‌های گیت فروشگاهی در فروشگاه، آژیر فروشگاه را فعال می‌کنند. برخی از آنها خود هشداردهنده هستند، به این معنی که می‌توانند تشخیص دهند که آیا کسی آنها را دست‌کاری می‌کند یا سعی می‌کند آنها را به‌درستی حذف کند. در این صورت، آنها زنگ هشدار خود را به صدا درمی‌آورند که توسط باتری داخلی تغذیه می‌شود. این برچسب‌های خود هشدار معمولاً در کالاهای با قیمت بالاتر یا در مواردی که به‌ویژه در معرض سرقت قرار دارند استفاده می‌شود.

انواع تگ‌ها عبارت‌اند از:

  • تگ گلفی
  • تگ صدفی
  • تگ مثلثی
  • تگ بطری
  • تگ دایره‌ای
  • تگ سنسور ماتیک
  • تگ عدسی
  • تگ عینک
  • تگ مربعی
  • تگ پنسیل
  • تگ کارتی
  • تگ گریف یا تگ یوفو
  • تگ گلفی

وقتی نوبت به لیبل‌ها می‌رسد، واقعاً فقط یک عامل شکل برای گیت‌های فروشگاهی AM وجود دارد. نوار نازک پلاستیکی که روی جعبه‌های لوازم الکترونیکی چسبانده شده است. از سوی دیگر، لیبل‌های RF می‌توانند در اندازه‌ها، شکل‌ها و رنگ‌های مختلف باشند و شبیه لیبل‌های معمولی هستند. گاهی اوقات لیبل قیمت یک گیت فروشگاهی RF در زیر آن پنهان است، و هیچ‌کس نمی‌داند.

انواع لیبل‌ها نیز عبارت‌اند از:

یک دیدگاه بگذارید