پرش لینک ها
مشاوره تلفنی

انواع گیت فروشگاهی و مزایا و معایب

امروزه با توسعه و ترویج تکنولوژی، سیستم‌های امنیتی و ضد سرقت و گیت‌ها در فروشگاه‌ها اهمیت زیادی یافته‌اند. افراد از لحظه ورود به فروشگاه‌ها تا زمانی که خرید کرده و از فروشگاه خارج می‌شوند، با انواع گیت‌ها برخورد و سروکار دارند. عواملی مانند ابعاد کالا، جنس کالا، چگونگی عرضه و احتمال سرقت، عواملی مؤثر در انتخاب نوع گیت فروشگاهی شما است. هر نوع گیت فروشگاهی دارای مزایا و معایبی هستند که در هنگام تهیه گیت برای فروشگاهتان باید به آن‌ها توجه کنید. حالا اینکه گیت‌های فروشگاهی چه هستند، عملکردشان چگونه است و چند نوع هستند و چه مزایا و معایبی دارند، موضوعاتی است که ما در این مقاله از فروشگاه اینترنتی چشم سوم به آن‌ها خواهیم پرداخت.

نحوه عملکرد گیت فروشگاهی

سیستم‌های امنیتی را که برای حفاظت از فروشگاه‌ها و اجناس آن‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند را گیت فروشگاهی (EAS: electronic article surveillance) می‌گویند. گیت فروشگاهی را جهت تأمین امنیت پیشگیری از دستبرد سارقان در فروشگاه‌ها نصب می‌کنند. گیت‌های فروشگاهی با استفاده از سه نوع فناوری کار می‌کنند: با استفاده از فناوری آنتن، استفاده از فناوری برد الکترونیکی و استفاده از فناوری لیبل و تگ.

استفاده از فناوری آنتن یا تشخیص‌دهنده در ورودی و خروجی فروشگاه‌ها به کار می‌رود. بااهمیت‌ترین قسمت سیستم گیت فروشگاهی که در داخل آنتن قرار دارد، فناوری برد الکترونیکی است. لیبل و تگ را که روی اجناس فروشگاهی می‌چسبانند، وقتی خریداران جنس را خریدند و می‌خواهند از فروشگاه خارج شوند، غیرفعال کرده و ازروی جنس برمی‌دارند.

گیت‌های فروشگاهی معمولاً این‌گونه کار می‌کنند که وقتی تگ و لیبل کالاها در فضای آنتن‌های گیت قرار می‌گیرند، سیستم گیت به‌وسیله آژیر و بوق، خبر از خروج بدون مجوز اجناس از فروشگاه می‌دهد.

انواع گیت فروشگاهی و مزایا و معایب هر یک

گیت‌های فروشگاهی ۴ دسته هستند. این ۴ دسته بر اساس فرکانس و کاربرد به شرح زیر هستند:

گیت فروشگاهی EM (Electromagnetic)

اولین مزیت این مدل نامحدود بودن تعداد دفعات استفاده از لیبل‌های آن است؛ یعنی لیبل‌های این مدل را هرچقدر که بخواهید و روی هر جنسی می‌توانید فعال و غیرفعال کنید. دیگر مزیت گیت فروشگاهی مدل EM این است که لیبل‌هایش انعطاف دارند و روی هر جسمی با هر ابعادی قابل نصب است.

از معایب این مدل کم بودن محدوده پوشش آنتن‌دهی آن است. فرکانسی از ۱ هرتز تا ۲۰۰۰ هرتز دارد و نهایتاً ۸۰ سانتی‌متر را پوشش می‌دهد. همچنین گیت فروشگاهی مدل EM اندازه بزرگی نیز دارد.

گیت فروشگاهی AM (acousto-magnetic)

گیت فروشگاهی نوع AM (acousto-magnetic)، گیتی است که دزدگیرهای الکترونیکی که از امواج مغناطیسی و آکوستیکی بهره می‌برند، استفاده می‌کند و فرکانس آن ۵۸ کیلوهرتز است.

مزایای این گیت یکی داشتن حساسیت بیشتر است، دیگری عدم تداخل امواج و داشتن توان پردازش قوی آنتن‌های این گیت برای شناسایی سیگنال لیبل‌ها و تگ‌ها است که ضریب اشتباهش ناچیز است. فرکانس استاندارد این گیت فروشگاهی ۵۸KHZ  است که به همین دلیل گیرنده و فرستنده‌اش را در مقابل در ورودی فروشگاه‌ها باید قرار داد.

آنتن‌دهی این گیت پوشش‌دهنده فاصله‌های بیشتری نسبت به مدل RF است و نیازی نیست آنتن‌های زیادی استفاده شود. این مسئله باعث می‌شود علی‌رغم قیمت گران‌تر مدل AM از RF، در هزینه‌ها صرفه‌جویی قابل‌ملاحظه‌ای صورت بگیرد. موارد استفاده گیت فروشگاهی AM در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند هایپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی، موبایل فروشی‌ها و… است که برای شناسایی لیبل کالاهای این فروشگاه‌ها کاربرد دارد.

از معایب این مدل گیت این است که لیبل‌های این مدل یکبار مصرف هستند. دیگر عیب این مدل نیز قیمت بالای آن است.

گیت فروشگاهی RF (radio frequency)

از معروف‌ترین گیت‌های فروشگاهی است که در بازار وجود دارد. مزیت این گیت فروشگاهی این است که کاربرد زیادی دارد و با داشتن قیمت مناسب، سریع و ساده نصب می‌شود.

گیت فروشگاهی RF تگ و لیبل‌های ارزان و زیادی دارد که دستگاهی مخصوص برای غیرفعال‌کردن لیبل‌ها و جداسازی برای تگ‌هایش دارد. لیبل‌های آن ۴ در ۴ سانتی‌متر است. فرکانس آن بین ۲ هرتز تا ۱۰ هرتز است که مناسب‌ترین فرکانسش ۲/۸ هرتز است.

عمده عیب این گیت فروشگاهی تداخل رادیوی است که وجود بیش از یک دستگاه از این گیت در منطقه موجب تداخل رادیویی بین گیت‌ها می‌شود.

گیت فروشگاهی RM

این گیت فروشگاهی تلفیقی از فناوری‌های گیت RF و AM است که این امر موجب می‌شود مزایای و امکانات هر دو نوع گیت مذکور را داشته باشد. از مزایای دیگر این گیت این است که هیچ‌گونه تداخل رادیویی در سیستم آن رخ نمی‌دهد.

یک دیدگاه بگذارید